Ο καυστήρας είναι η συσκευή η οποία ,προσαρμοσμένη πάνω στο λέβητα, επιτυγχάνει την ανάμειξη του καύσιμου υλικού, (στερεού ,υγρού ή αερίου) με τον αέρα έτσι ώστε να πραγματοποιείται αλλά και να συντηρείται η καύση. Ξεχωρίζουμε τους καυστήρες ανάλογα με το είδος του καυσίμου αλλά και τον τρόπο λειτουργία τους. Έτσι έχουμε καυστήρες 1) ελαφριού πετρελαίου (diesel) 2) ακάθαρτου πετρελαίου (μαζούτ) 3) φυσικού αερίου , υγραερίου, και φωταερίου, 4) ειδικών καυσίμων (όπως λιπαντικά ή βιομάζα) και των 5) μικτών καυσίμων.
Καυστήρες πετρελαίου Είναι οι καυστήρες που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το πετρέλαιο. Τα βασικά μέρη ενός καυστήρα πετρελαίου είναι:
Ø Η αντλία πετρελαίου: Είναι η συσκευή που αναρροφά πετρέλαιο θέρμανσης από τη δεξαμενή με σωληνώσεις, και έχει ως σκοπό να στέλλει το πετρέλαιο με πίεση στο λέβητα μέσω του ακροφυσίου (μπέκ) του καυστήρα. Από το ακροφύσιο εκτοξεύεται και διασκορπίζεται σε πολύ μικρά σταγονίδια στο λέβητα. Η κίνηση της αντλίας γίνεται με τη βοήθεια κατάλληλου ηλεκτροκινητήρα, ο κινητήρας μπορεί να είναι:
Ασύγχρονος τριφασικός (3Φ) βραχυκυκλωμένου δρομέα (ΑΤΚ).
Ασύγχρονος μονοφασικός (1Φ) βραχυκυκλωμένου δρομέα (ΑΜΚ).
Τι είναι το ακροφύσιο (μπέκ);
!!!...Ο κάθε λέβητα δέχεται τυποποιημένη σειρά αντίστοιχων μπέκ…!!! Το ακροφύσιο (μπεκ) είναι ένα πολύ βασικό μηχανολογικό εξάρτημα του συστήματος τροφοδοσίας του καυστήρα. Σκοπός του είναι ο ψεκασμός του καυσίμου μέσα στο λέβητα σε μορφή νέφους σταγονιδίων. Ο ψεκασμός του καυσίμου σε σταγονίδια βοηθά στην ταχύτερη εξαέρωση αυτού και ταυτόχρονα στην ευκολότερη ανάμειξη του με τον καυσιγόνο ατμοσφαιρικό αέρα.
1.1 Ακροφύσιο (μπέκ)
Ø Ο ανεμιστήρας: Είναι μια συσκευή η οποία εκτελεί δύο λειτουργίες αφ ενός τροφοδοτεί το πετρέλαιο με την κατάλληλη ποσότητα αέρα (οξυγόνου) η οποία είναι απαραίτητη για τη σωστή καύση και αφ εταίρου παρέχει την απαραίτητη πίεση για την διοχέτευση των καυσαερίων στην καπνοδόχο.
Ø Σύστημα ανάφλεξης μείγματος αέρα πετρελαίου: Αποτελείται από:
Το μετασχηματιστή ανύψωσης τάσης, ο οποίος ανυψώνει την τάση στα 8 με 10 kV.
Τα ηλεκτρόδια, στα οποία εφαρμόζεται η ανυψωμένη τάση του μετασχηματιστή με αποτέλεσμα τη δημιουργία σπινθήρα, ο οποίος προκαλεί ανάφλεξη του μείγματος αέρα – πετρελαίου.
Ø Ηλεκτρονική διάταξη ελέγχου: Είναι η διάταξη η οποία συντονίζει και ελέγχει τη λειτουργία του καυστήρα.
Ø Φωτοκύτταρο: Είναι το αισθητήριο που αντιλαμβάνεται την ύπαρξη φλόγας στο θάλαμο καύσης και κατόπιν ενημερώνει την ηλεκτρονική διάταξη ελέγχου. Στην περίπτωση κατά την οποία δεν υπάρχει φλόγα για κάποιο χρονικό διάστημα συνήθως μέχρι 2 λεπτά, ανάλογα με τη ρύθμιση που έχουμε κάνει, διακόπτει τη λειτουργία του καυστήρα.
Η χρησιμοποίηση του φωτοκύτταρου είναι απαραίτητη καθώς σε περίπτωση μη ύπαρξης φλόγας στο θάλαμο καύσης, μαζεύεται μεγάλη ποσότητα πετρελαίου, η οποία κατά την έναρξη λειτουργίας επιφέρει έκρηξη.
Έλεγχος καλής λειτουργίας καυστήρα
Η συνεχόμενη αύξηση σε όλα τα είδη καύσης μολύνει το περιβάλλον με όλο και μεγαλύτερες συγκεντρώσεις ρύπων. Η όξινη βροχή, ο σχηματισμός αιθαλομίχλης, και ο αυξανόμενος αριθμός αλλεργιών είναι μερικές από τις συνέπειες αυτής της αυξανόμενης μόλυνσης. Οι ρύποι από τα καυσαέρια μπορούν να μειωθούν μόνο εάν οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις, λέβητες & καυστήρες λειτουργούν όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερα ή οι επιβλαβείς εγκαταστάσεις σταματήσουν να λειτουργούν. Η ανάλυση των καυσαερίων προσφέρει το μέσο για τον προσδιορισμό (εκτός των άλλων) των ρυπογόνων συγκεντρώσεων.
Για την καλή λειτουργία του καυστήρα πρέπει ανά τακτά χρονικά διαστήματα κατά την περίοδο λειτουργίας της εγκατάστασης θέρμανσης να γίνεται έλεγχος σωστής καύσης της πηγής ενέργειας (καυσίμου). Ο έλεγχος καλής λειτουργίας πρέπει να γίνεται από εξειδικευμένο συντηρητή, που πρέπει να πραγματοποιεί τις παρακάτω μετρήσεις:
Μέτρηση θερμοκρασίας καυσαερίων.
Η μέτρηση αυτή γίνεται με το θερμόμετρο καυσαερίων ή πυρόμετρο. Η μέτρηση πρέπει να γίνεται ότα η θερμοκρασία όταν η θερμοκρασία του νερού του λέβητα είναι στους 80 οC. Η θερμοκρασία των καυσαερίων πρέπει να βρίσκεται στα όρια που καθορίζει ο κατασκευαστής του λέβητα. Για καυστήρες πετρελαίου η θερμοκρασία των καυσαερίων πρέπει να είναι από 180 οC έως 300 οC.
Ενώ για καυστήρα αερίου πρέπει να είναι από 180 οC έως 250 οC. Αν η θερμοκρασία είναι μεγαλύτερη από 300 οC, σημαίνει ότι ο λέβητας δεν μπορεί να δώσει την αναμενόμενη από την παροχή καύσιμου ισχύ. Στην περίπτωση αυτή αλλάζουμε μπέκ τοποθετώντας ένα μικρότερης παροχής μειώνοντας με αυτό τον τρόπο την ισχύ του λέβητα. Αν η θερμοκρασία είναι μικρότερη των 180 οC, προκειμένου να αποφύγουμε τις υγροποιήσεις στην καμινάδα, βάζουμε μπέκ μεγαλύτερης παροχής.
Μέτρηση αιθάλης.
Μετά τη ρύθμιση της θερμοκρασίας μετριέται η ποσότητα αιθάλης. Αιθάλη είναι ο άνθρακας σε μορφή νιφάδων που σχηματίζεται κατά την ατελή καύση. Ο δείκτης αιθάλης που προκύπτει από τη μέτρηση δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερος του 2, διαφορετικά πρέπει να γίνει ρύθμιση του καυστήρα, ώστε να επιτευχθεί δείκτης μικρότερος του 2.
Μέτρηση διοξειδίου του άνθρακα.
Με αυτού του είδους τη μέτρηση βρίσκεται η περιεκτικότητα σε διοξείδιο του άνθρακα. Σύμφωνα με τον κανονισμό 234 του ΕΛΟΤ, πρέπει η περιεκτικότητα διοξειδίου του άνθρακα να είναι:
Μεγαλύτερη από 10% για λέβητες από 10000-45000Kcal/h.
Μεγαλύτερη από 11% για λέβητες από 45000-300000Kcal/h.
Μεγαλύτερη από 12% για λέβητες από 300000-1000000Kcal/h.
Συντήρηση καυστήρα
Καθαρισμός του ακροφυσίου (μπεκ) του καυστήρα ή αντικατάστασή του, αν διαπιστωθεί ότι είναι μικρό ή μεγάλο για το λέβητα ή έχει συμπληρώσει τον αριθμό ωρών λειτουργίας, που προδιαγράφει ο κατασκευαστής του.
Καθαρισμός της κεφαλής καύσης και του στροβιλιστή.
Καθαρισμός και έλεγχος των ηλεκτροδίων ανάφλεξης.
Καθαρισμός της αντλίας πετρελαίου και των φίλτρων πετρελαίου στη σωληνογραμμή, που φέρνει το καύσιμο από τη δεξαμενή στον καυστήρα.
Καθαρισμός των πτερυγίων του ανεμιστήρα.
Ρύθμιση καυστήρα
Μια πλήρη ρύθμιση του καυστήρα περιλαμβάνει:
Επιλογή του κατάλληλου μπέκ, ώστε σε συνδυασμό με την πίεση της αντλίας να έχουμε την απαιτούμενη παροχή πετρελαίου.
Ρύθμιση του διαφράγματος (ταμπέρ) αέρα για την αναλογία στο μείγμα καυσίμου – αέρα.
Ρύθμιση ηλεκτροδίων. Περιλαμβάνει:
Τη σωστή μεταξύ τους απόσταση , επομένως και των ακίδων.
Σωστή απόσταση από την οπή του ακροφυσίου και
Σωστή απόσταση από το ακροφύσιο
Ρύθμιση της πίεσης ψεκασμού της αντλίας πετρελαίου.
Αυτή είναι συνήθως ρυθμισμένη από τον κατασκευαστή στα 10-12bar. Καλό είναι αυτή να ρυθμίζεται στα 11-13 bar, σε συνδυασμό με το μπέκ και την παροχή πετρελαίου που απαιτείται. Η ρύθμιση της πίεσης της αντλίας πραγματοποιείται, εάν είναι απαραίτητη, στις παρακάτω περιπτώσεις:
Ο καυστήρας δεν προκαλεί ανάφλεξη.
Ο καυστήρας ανάβει και μετά σβήνει.
Ο καυστήρας δεν παράγει μεγάλη φλόγα.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Έχουμε ένα πρόβλημα στην πολυκατοικία με το καλοριφέρ. Έχουν περάσει ολοι οι Μαστωροκαυστηρατζιδες των Βαλκανίων. Ενας μας είπε και αλλάξαμε καυστήρα. Τα δια. Άλλος μας είπε και αλλάξαμε τον καπνοδόχο. Τα ιδια. Άλλος μας είπε αλλαγή αντλίας. Άλλος μπεκ. Άλλος σωλήνες πετρελαίου. Τα ιδια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ενας μαστοράντζας χειρότερος από τον άλλο. Πως ρε παιδιά μπορούνε τόσο άτεχνα άτομα τόσα χρονια και επιβιώνουνε στην αγορά είναι απορίας άξιο.
Το πιο πιθανο την αξιοσύνη που εχει ο καθένας από αυτούς την έχουν δώσει και διαδοση καπιοι άσχετοι με μεγάλη άγνοια που κατι τους είχαν ψευτοφτιάξει κατά τύχη.
Τελως πάντων θα προσπαθήσω να το λύσω μονος μου βαζοντας τα πράγματα σε μια λογική σειρά.
Πρέπει ολοι να σκύψουμε πιο πολύ στα προβλήματα μήπως και καταφέρουμε να φτωχύνουν οι ψευτομαστορατζες.